Ki volt Maria Montessori?

A kezdetek Maria Montessori 1870-ben született Olaszországban, az Ancona melletti Chiaravele községben. Tanulmányait nem hagyományos gimnáziumban, hanem reálközépiskolában folytatta. Itt műszaki ismereteket szerzett és a természettudományok terén is mélyebben bővíthette tudását. Ezután elvégezte a műszaki főiskolát, később pedig felvételizett a Római Egyetem orvosi karára. Kezdetben csak természettudományos tárgyakat tanulhatott. 1892-ben viszont sikerült beiratkoznia az egyetem orvosi fakultázsára.
Maria Montessori a feminista mozgalom élharcosává vált. Olaszországban ő lett az első női orvos. 1896-ban szerezte meg orvosi diplomáját. Montessori értelmi fogyatékos gyerekekkel kezd foglalkozni
Fiatal orvosként gyermekidegosztályon dolgozott. Munkája során rájött, hogy az értelmi fogyatékosoknak nem csupán orvosi, gyógyszeres kezelésre van szükségük. Úgy vélte legtöbb esetben nincs is szükség gyógyszeres kezelésre, hanem megfelelő pedagógiai módszerrel, neveléssel is lehet segíteni ezeknek a gyerekeknek. Elkezdett kutatni a témában. Kutatásait két olasz orvos –Itard és Séguin- korábbi kutatásaira alapozta. Az ő eszközeiket és módszereiket fejlesztette tovább. Célja egy az értelmi fogyatékosok számára alkalmas pedagógia kialakítása volt. Működhet a módszer egészséges gyerekeknél is?
Miután módszereit alkalmazva sikereket ért el az értelmi fogyatékos gyerekeknél. Módszerét átdolgozta és egészséges gyerekeknél is alkalmazni kezdte. Róma egy új munkásnegyedében, 1907-ben nyitotta meg első intézményét a Casa dei Bambinit/ Gyermekek házát. Ebbe az intézménybe 3-7 éves korú gyermekek jártak. Rövidesen több hasonló intézmény nyitotta meg kapuit. 1909-ben már tanfolyamot is tartott saját intézményeinek nevelői számára. Szintén ebben az évben jelent meg első könyve és nyílt meg első hazáján kívüli intézménye Svájcban. 1917-ben publikálta a 6-12 éves gyerekekre is továbbfejlesztett módszerét, melyet később több nyelvre lefordítottak. Montessori nevelési elvei gyorsan terjednek a világban 1912 után Olaszország határain is túljutottak Montessori nevelési elvei és futótűzként terjedtek el a világban. Svájc, Anglia, Spanyolország, Belgium, Ausztria és Németország különös figyelemmel fordultak a módszer felé.
A ’30-as évek elején Mussolini és a fasiszta kormány egyöntetűen támogatta Montessorit. Néhány évvel később azonban a kormány radikálisan lépett fel a módszer ellen, mert az erős ellentétben állt a fasiszta nézetekkel. 1933-ban megszüntették Montessori intézményeit és elégették munkáit. Olaszországban és Spanyolországban is hasonlóan jártak el később.
Montessori 1936-ban Hollandiába emigrált a háború elől. 1936-ban Oxfordban Nemzetközi Montessori Kongresszust tart. Itt beszélt először a középiskola reformjának fontosságáról. 1939-’45 között Indiában tartózkodott. Itt számos tanfolyamot tartott és itt jelent meg több jelentős könyve is. 1946-ban visszatér Európába és Hollandiában telepszik le. 1948-ban visszamegy Indiába, ahol elsősorban az analfabetizmus felszámolásával és a permanens nevelés fontosságával foglalkozik. 1949-ben pedig végleg visszatér Európába. San Remóban ekkor tartják a X. Nemzetközi Montessori Kongresszust. Ezen a kongresszuson a béke szempontjából emeli ki a gyermeknevelés fontosságát. „Nem valamiféle politikai vagy társadalmi meggyőződésért kell a nevelőnek dolgoznia, hanem az egész emberiség szolgálatában az egyén képes legyen önálló akaratra és önálló döntésre, amit nem befolyásolhat előítélet és nem zavarhatja meg félelem.”
„Nem valamiféle politikai vagy társadalmi meggyőződésért kell a nevelőnek dolgoznia, hanem az egész emberiség szolgálatában, hogy az egyén képes legyen önálló akaratra és önálló döntésre, amit nem befolyásolhat előítélet és nem zavarhatja meg félelem.”
/Maria Montessori/
1951-ben 81 évesen áll utoljára a nyilvánosság elé Londonban a Nemzetközi Montessori Kongresszuson. Maria halála után a pedagógia tovább él
Halála után a házat, melyben utoljára lakott Amszterdamban emlékházzá és az AMI (Association Montessori International) központjává alakították. Fiára Mario Montessorira hagyta művei kiadásának jogát és munkája folytatását. Mario élete végéig az AMI elnöke volt, tovább fejlesztette Montessori pedagógiáját és igyekezett minél szélesebb körben elterjeszteni azt.