A mindennapi élet eszközei: 2. csoport

A mindennapi élet eszközeinek második csoportja az „öngondoskodást segítő gyakorlatok”….így fordítottam ebben a cikkemben. Fordíthatnám az „önállóságot segítő/fejlesztő gyakorlatoknak is” és talán találóbb is.
Na, de akkor jöjjön is a lényeg!
Milyen eszközök tartoznak ebbe a csoportba?
- öltöztetőkeretek
- a kézmosás gyakorlata
- cipőpucolás
Öltöztetőkeretek
- Öltöztetőkeret gombokkal
- Öltöztetőkeret patentokkal
- Öltöztetőkeret „kapcsokkal/hurokkal”
- Öltöztetőkeret cipzárral
- Öltöztetőkeret csattokkal
- Öltöztetőkeret masnikkal
- Fűzőkeret lyukakkal
- Fűzőkeret hurkokkal és lyukakkal
- Öltöztetőkeret biztosítótűkkel
- Gombos öltöztetőkeret cipőkhöz
- /+1 Öltöztetőkeret tépőzárral
Lássuk őket egyenként:
Öltöztetőkeret gombokkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a gomb belebújik a gomblyukba, kibújik a gomblyukból
Életkor: 2,5 éves kortól
Közvetlen cél: a gombolás technikájának megtanulása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Videó:
Dressing Frame | Large Button – YouTube
Öltöztetőkeret patentokkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a patent kattanása
Életkor: 2,5 éves kortól
Közvetlen cél: a patentolás technikájának megtanulása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Öltöztetőkeret „kapcsokkal/hurokkal”

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a kampó/kapocs beleakad a hurokba/ kijön a hurokból
Életkor: 3 éves kortól
Közvetlen cél: a technika elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Videó:
Montessori Practical Life Dressing frame: hook and eye – YouTube
Öltöztetőkeret cipzárral

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a cipzár fogai egymásba fonódnak/ eltávolodnak egymástól
Életkor: 3-3,5 éves kor
Közvetlen cél: a cipzározás technikájának elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Videó:
Montessori – Practical Life – Dressing Frame – Zipper – YouTube
Öltöztetőkeret csattokkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a pöcök belebújik a lyukba/ kibújik a lyukból
Életkor: 3,5 éves kor
Közvetlen cél: a csatolás technikájának elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Videó:
Montessori – Practical Life – Dressing Frame – The Buckle – YouTube
Öltöztetőkeret masnikkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a hurkok képzése/ hurkok kibontása
Életkor: 4 éves kor
Közvetlen cél: a masnikötés technikájának elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Videó:
Montessori Practical Life Lesson – Tying Frame – YouTube
Fűzőkeret lyukakkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-keresztmozgás/ keresztbefűzés
Életkor: 4,5 éves kor
Közvetlen cél: a technika elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Videó:
Montessori – Practical Life – Dressing Frame – Lacing – YouTube
Fűzőkeret hurkokkal és lyukakkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a zsinór befűzése, beleakasztása a hurokba/ a zsinór kifűzése a hurokból
Életkor: 4,5 éves kor
Közvetlen cél: a technika elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Öltöztetőkeret biztosítótűkkel

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a tű hegye belemegy a biztosítótű fejébe/ a tű hegye kijön a biztosítótű fejéből
Életkor: 4-5,5 éves kor
Közvetlen cél: a technika elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
Gombos öltöztetőkeret cipőkhöz

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a gomb belebújik a lyukba/ a gomb kibújik a lyukból
Életkor: 4-5,5 éves kor
Közvetlen cél: a technika elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
+1 Öltöztetőkeret tépőzárral

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen
Mire irányul a gyerek figyelme?-a tépőzár hangja
Életkor: 2, 5 éves kor
Közvetlen cél: a tépőzárazás technikájának elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során
És miért +1?-Ez a technika Maria Montessori idejében még nem létezett, így az ő idejében természetesen még nem voltak tépőzáras ruhadarabok, így tépőzáras öltöztetőkeretek sem. Létezik még műanyag csatos verzió is. Ez főleg a téli anorákoknál fordul elő.
A kézmosás gyakorlata

A Montessori óvodákban van egy külön asztal a kézmosás gyakorlására. Az asztalon van egy nagy tál, egy kancsó, szappantartó/ szappanadagoló, körömkefe, törölköző, egy rongy a tárgyak szárazratörléséhez, vízhatlan gyerekkötény, kézkrém, tálka az ékszereknek. Az asztal alatt van egy vödör és egy vízhatlan alátét, illetve egy rongy a vödör megemeléséhez. A tál, a kancsó, a szappantartó és/ vagy a szappanadagoló porcelánból készülnek. Fontos, hogy egyforma színűek legyenek pl.: mindegyik fehér porcelán. A vödör ideális esetben fémből van. Minden tárgynak harmonizálnia kell színben. Ezt a színt a pedagógusok választhatják meg pl.: ha a porcelánedények is fehérek, akkor a vödör, az alátét, a vízhatlan asztalterítő, a törölköző, a rongy is legyen fehér. Ez segíti a gyerekeket az orientációban. A mindennapi élet eszközeinek 3. csoportjában, „gondoskodás másokról és a környezetről” is fontos szerepe lesz a színeknek az orientációban. Pedagógusként figyelni kell arra, hogy minden eszköznek más legyen a fő színe.
Életkor: 3 éves kortól
Közvetlen cél: A kézmosás technikájának elsajátítása
Közvetett cél: logika, sorrend memorizálása, mozgáskoordináció
Mire irányul a gyerek figyelme?-a szappanhabra
Videó a gyakorlatról: (1) Watch | Facebook Itt például egy kefét is használnak a tál tisztításához a gyakorlat végén.

Cipőpucolás

Itt is fontos egy egységes szín. A választott kép ezt nem adja vissza. Itt egy kosárban vagy tálcán elő vannak készítve a képen látható eszközök: sárkefe, cipőpaszta, kis kefe a cipőpaszta felviteléhez, nagyobb kefe a fényesítéshez, egy rongy az extra fényesítéshez, egy bőrcipő. Fontos, hogy legyen egy alátétünk. A képen ez egy újságpapír. Nálunk a tanfolyamon és az óvodában is mindenhol vízhatlan műanyag terítőnek való anyagból van az alátét és ehhez színben passzoló vagy akár ugyanabból az anyagból készült gyerekkötény. Itt is fontos, hogy színben passzoljanak. A gyakorlathoz szükségünk van még egy gyerek bőrcipőre.
A gyakorlat menete röviden:
1. A tálca levétele a polcról.
2. Hely keresése a gyakorlathoz.
3. A gyerek felveszi a kiskötényt, én felveszem a sajátomat (a csoportban egy külön helyen van felnőtt kötény).
4. Az alátét kiterítése.
5. A tárgyakat kiveszem a kosárból/ tálcáról használati sorrendben és lerakom őket az alátétre balról jobbra, megnevezem őket (szókincsbővítés).
6. A cipőt megtisztítom a sárkefével.
7. A cipőt bekenem cipőpasztával.
8. Várok, hogy beszívja magát a krém. Eközben beszélgetek a gyerekkel a cipőkről :).
9. Kifényesítem a cipőt az erre alkalmatos kefével.
10. Tovább fényesítem a cipőt a ronggyal.
11. Megcsodálom a munkámat, összehasonlítom a cipő párjával.
12. A gyermek a cipő másik felével végigcsinálja a gyakorlatot.
Közvetlen cél: a cipőpucolás technikájának elsajátítása
Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció
Hibaellenőrzés/önellenőrzés lehetősége: Az általam megpucolt cipővel összehasonlítja a cipő párját.
Mire irányul a gyerek figyelme: A cipő egyre fényesebb lesz.
Életkor: 3 éves kortól