A mindennapi élet eszközei: 2. csoport

A mindennapi élet eszközeinek második csoportja az „öngondoskodást segítő gyakorlatok”….így fordítottam ebben a cikkemben. Fordíthatnám az „önállóságot segítő/fejlesztő gyakorlatoknak is” és talán találóbb is.

Na, de akkor jöjjön is a lényeg!

Milyen eszközök tartoznak ebbe a csoportba?

  • öltöztetőkeretek
  • a kézmosás gyakorlata
  • cipőpucolás

Öltöztetőkeretek

  1. Öltöztetőkeret gombokkal
  2. Öltöztetőkeret patentokkal
  3. Öltöztetőkeret „kapcsokkal/hurokkal”
  4. Öltöztetőkeret cipzárral
  5. Öltöztetőkeret csattokkal
  6. Öltöztetőkeret masnikkal
  7. Fűzőkeret lyukakkal
  8. Fűzőkeret hurkokkal és lyukakkal
  9. Öltöztetőkeret biztosítótűkkel
  10. Gombos öltöztetőkeret cipőkhöz
  11. /+1 Öltöztetőkeret tépőzárral

Lássuk őket egyenként:

Öltöztetőkeret gombokkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a gomb belebújik a gomblyukba, kibújik a gomblyukból

Életkor: 2,5 éves kortól

Közvetlen cél: a gombolás technikájának megtanulása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Videó:

Dressing Frame | Large Button – YouTube

Öltöztetőkeret patentokkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a patent kattanása

Életkor: 2,5 éves kortól

Közvetlen cél: a patentolás technikájának megtanulása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Öltöztetőkeret „kapcsokkal/hurokkal”

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a kampó/kapocs beleakad a hurokba/ kijön a hurokból

Életkor: 3 éves kortól

Közvetlen cél: a technika elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Videó:

Montessori Practical Life Dressing frame: hook and eye – YouTube

Öltöztetőkeret cipzárral

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a cipzár fogai egymásba fonódnak/ eltávolodnak egymástól

Életkor: 3-3,5 éves kor

Közvetlen cél: a cipzározás technikájának elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Videó:

Montessori – Practical Life – Dressing Frame – Zipper – YouTube

Öltöztetőkeret csattokkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a pöcök belebújik a lyukba/ kibújik a lyukból

Életkor: 3,5 éves kor

Közvetlen cél: a csatolás technikájának elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Videó:

Montessori – Practical Life – Dressing Frame – The Buckle – YouTube

Öltöztetőkeret masnikkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a hurkok képzése/ hurkok kibontása

Életkor: 4 éves kor

Közvetlen cél: a masnikötés technikájának elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Videó:

Montessori Practical Life Lesson – Tying Frame – YouTube

Fűzőkeret lyukakkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-keresztmozgás/ keresztbefűzés

Életkor: 4,5 éves kor

Közvetlen cél: a technika elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Videó:

Montessori – Practical Life – Dressing Frame – Lacing – YouTube

Fűzőkeret hurkokkal és lyukakkal

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a zsinór befűzése, beleakasztása a hurokba/ a zsinór kifűzése a hurokból

Életkor: 4,5 éves kor

Közvetlen cél: a technika elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Öltöztetőkeret biztosítótűkkel

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a tű hegye belemegy a biztosítótű fejébe/ a tű hegye kijön a biztosítótű fejéből

Életkor: 4-5,5 éves kor

Közvetlen cél: a technika elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

Gombos öltöztetőkeret cipőkhöz

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a gomb belebújik a lyukba/ a gomb kibújik a lyukból

Életkor: 4-5,5 éves kor

Közvetlen cél: a technika elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

+1 Öltöztetőkeret tépőzárral

Önellenőrzés lehetősége: Az oldalak/az anyag nem záródik rendesen

Mire irányul a gyerek figyelme?-a tépőzár hangja

Életkor: 2, 5 éves kor

Közvetlen cél: a tépőzárazás technikájának elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció, kitartás, önállóság, felnőttektől való függetlenség öltözködés során

És miért +1?-Ez a technika Maria Montessori idejében még nem létezett, így az ő idejében természetesen még nem voltak tépőzáras ruhadarabok, így tépőzáras öltöztetőkeretek sem. Létezik még műanyag csatos verzió is. Ez főleg a téli anorákoknál fordul elő.

A kézmosás gyakorlata

Ez a legideálisabb kép arra, hogy szemléltessem az elrendezést, de meg kell jegyezzem, hogy itt sajnos a színek nem harmonizálnak, ez senkit ne tévesszen meg! Illetve képzésenként, pedagógusonként, csoportonként változhat pontosan ki hogyan helyezi el a tárgyakat. A legfontosabb, hogy csoporton belül egységesen mutassák be a pedagógusok a gyakorlatot, hiszen a sorrend, a logika nagyon fontos ennél a gyakorlatnál.

A Montessori óvodákban van egy külön asztal a kézmosás gyakorlására. Az asztalon van egy nagy tál, egy kancsó, szappantartó/ szappanadagoló, körömkefe, törölköző, egy rongy a tárgyak szárazratörléséhez, vízhatlan gyerekkötény, kézkrém, tálka az ékszereknek. Az asztal alatt van egy vödör és egy vízhatlan alátét, illetve egy rongy a vödör megemeléséhez. A tál, a kancsó, a szappantartó és/ vagy a szappanadagoló porcelánból készülnek. Fontos, hogy egyforma színűek legyenek pl.: mindegyik fehér porcelán. A vödör ideális esetben fémből van. Minden tárgynak harmonizálnia kell színben. Ezt a színt a pedagógusok választhatják meg pl.: ha a porcelánedények is fehérek, akkor a vödör, az alátét, a vízhatlan asztalterítő, a törölköző, a rongy is legyen fehér. Ez segíti a gyerekeket az orientációban. A mindennapi élet eszközeinek 3. csoportjában, „gondoskodás másokról és a környezetről” is fontos szerepe lesz a színeknek az orientációban. Pedagógusként figyelni kell arra, hogy minden eszköznek más legyen a fő színe.

Életkor: 3 éves kortól

Közvetlen cél: A kézmosás technikájának elsajátítása

Közvetett cél: logika, sorrend memorizálása, mozgáskoordináció

Mire irányul a gyerek figyelme?-a szappanhabra

Videó a gyakorlatról: (1) Watch | Facebook Itt például egy kefét is használnak a tál tisztításához a gyakorlat végén.

Itt például a színek harmonizálnak. A kosarakban pedig már előre el vannak készítve a váltás törölközők és rongyok. Igen, azt elfelejtettem leírni, hogy miután egy gyerek befejezte a gyakorlatot elviszi a szennyesbe a használt törölközőt és rongyokat, majd hoz újakat. Ezt is minden pedagógus, csoport máshogy oldja meg. A lényeg, hogy legyen egy állandó, jól bevált rendszere.

Cipőpucolás

Itt is fontos egy egységes szín. A választott kép ezt nem adja vissza. Itt egy kosárban vagy tálcán elő vannak készítve a képen látható eszközök: sárkefe, cipőpaszta, kis kefe a cipőpaszta felviteléhez, nagyobb kefe a fényesítéshez, egy rongy az extra fényesítéshez, egy bőrcipő. Fontos, hogy legyen egy alátétünk. A képen ez egy újságpapír. Nálunk a tanfolyamon és az óvodában is mindenhol vízhatlan műanyag terítőnek való anyagból van az alátét és ehhez színben passzoló vagy akár ugyanabból az anyagból készült gyerekkötény. Itt is fontos, hogy színben passzoljanak. A gyakorlathoz szükségünk van még egy gyerek bőrcipőre.

A gyakorlat menete röviden:

1. A tálca levétele a polcról.

2. Hely keresése a gyakorlathoz.

3. A gyerek felveszi a kiskötényt, én felveszem a sajátomat (a csoportban egy külön helyen van felnőtt kötény).

4. Az alátét kiterítése.

5. A tárgyakat kiveszem a kosárból/ tálcáról használati sorrendben és lerakom őket az alátétre balról jobbra, megnevezem őket (szókincsbővítés).

6. A cipőt megtisztítom a sárkefével.

7. A cipőt bekenem cipőpasztával.

8. Várok, hogy beszívja magát a krém. Eközben beszélgetek a gyerekkel a cipőkről :).

9. Kifényesítem a cipőt az erre alkalmatos kefével.

10. Tovább fényesítem a cipőt a ronggyal.

11. Megcsodálom a munkámat, összehasonlítom a cipő párjával.

12. A gyermek a cipő másik felével végigcsinálja a gyakorlatot.

Közvetlen cél: a cipőpucolás technikájának elsajátítása

Közvetett cél: mozgáskoordináció, türelem, koncentráció

Hibaellenőrzés/önellenőrzés lehetősége: Az általam megpucolt cipővel összehasonlítja a cipő párját.

Mire irányul a gyerek figyelme: A cipő egyre fényesebb lesz.

Életkor: 3 éves kortól

You Might Also Like