A mindennapi élet eszközei

Korábban már írtam az előkészített környezetről és a Montessori eszközökről. Most a Montessori eszközök első nagy csoportjáról, a „mindennapi élet eszközeiről” fogok írni.

Ez az első eszközcsoport, mellyel egy Montessori óvodába lépő kisgyerek foglalkozni kezd. Ebben a csoportban olyan eszközök/tevékenységek vannak, melyek a gyermek hétköznapi életéből lettek kiragadva.

Mi a „mindennapi élet eszközeinek” a jelentősége?

Az itt felkínált tevékenységek hozzásegítik a gyereket ahhoz, hogy megtanuljon magáról és másokról gondoskodni, saját közvetlen környezetüket megőrizni és szépíteni. Megtanítja őket a környezetük iránt való felelős viselkedésre.

Ezek az eszközök illetve az általuk felkínált tevékenységek egy hidat képeznek az óvoda/gyermekek háza és a szülői ház között. Minden eszköz a gyermek közvetlen kultúrális környezetében is jelen van.

A gyerekek a sok ismétlésen keresztül egyre pontosabbá válnak, egyre mélyülnek a koncentrációban.

A mindennapi élet eszközeinek alcsoportjai

A mindennapi élet eszközeinek 5 alcsoportja van, melyek a következők:

  1. Általános előgyakorlatok a mozgáskoordináció és a mozgáskontrollálás fejlesztéséhez
  2. Öngondoskodást segítő gyakorlatok
  3. Gondoskodás másokról és a környezetről
  4. A közösségben való viselkedés és a közösségért való felelős magatartás
  5. Speciális mozgásgyakorlatok

Minden alcsoportnak egy-egy külön cikket szánok, ahol részletesebben bemutatom az őket felépítő eszközöket.

Az eszközök általános tulajdonságai

A Montessori eszközök általános tulajdonságainak öszzefoglalóját itt találod.

Most viszont kifejezetten a a „mindennapi élet eszközeinek” jellemzőit vázolom fel:

  • a gyermek közvetlen, kulturális környezetéből származnak (például egy ázsiai Montessori óvodában a pálcikával való evést gyakorolják, európában a késsel, villával, kanállal történő evést)
  • az eszközök valódi, hétköznapi tárgyak, nem játékok
  • lehetőség szerint törékeny anyagból készüljenek
  • attraktív, figyelemfelkeltő megjelenésük van, esztétikusak
  • fontos, hogy minden eszköz mindig hiánytalan legyen (ha egy darab hiányzik, akkor nem tudják használni a gyerekek, nem éri el a célját)
  • egy tevékenység tárgyainak színben azonosnak kell lenniük (ez segít a tájékozódásban)
  • a tárgyak mérete passzoljon a gyermek méreteihez
  • a tárgyak súlya szolgálja a gyermek izomzatának erősítését (se nem túl könnyű, se nem túl nehéz pl.: egy porcelán tálca, porcelán készlettel)

Hogyan mutatjuk be a mindennapi élet eszközeit?

Ezen eszközök bemutatásának két szakasza van.

Az első szakaszban bemutatjuk a tevékenység menetét és a hibaellenőrzés lehetőségét. Itt a mozgáson, a tevékenységen van a hangsúly, a pedagógus, csak a legfontosabb dolgokat mondja el szóban. (Bővebben a Montessori pedagógus attitűdjéről itt és itt olvashatsz.) A gyermek ezután számára elegendő mennyiségű érzékszervi tapasztalatot gyűjt, vagyis önállóan végzi a bemutatott tevékenységet, kísérletezik és az eszközben rejlő önellenőrzési lehetőség segítségével folyamatosan korrigálja önmagát.

A második szakaszban, amikor a pedagógus úgy látja, hogy a gyermek kellő mennyiségű tapasztalatot szerzett az eszközzel, de még motivációját nem vesztette el az iránt, akkor bevezeti az eszközhöz tartozó új fogalmakat. Szerintem ez a legnehezebb feladata egy Montessori pedagógusnak, hogy eltalálja ezt a pontot, ahol már a gyerek kellő mennyiségű tapasztalattal rendekezik az új fogalmak befogadásához és nyitott, kíváncsi rá, ugyanakkor még nem tevékenykedett az eszközzel annyira sokat, hogy motivációját már elvesztette volna az iránt.

You Might Also Like