Az előkészített környezet fontossága

„A gyermek fejlődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magára hagyjuk a gyermeket, hanem azt, hogy segítő szeretettel emeljük köréje a megfelelő környezetet. Minél tökéletesebb a környezete, annál kevesebb beavatkozásra van szükség a felnőtt részéről.”
/Maria Montessori/

A blogon már említésre került „az előkészített környezet” fogalma. Ebben a cikkben egy rövid összefoglalót, bevezetőt találsz arról, milyen reformokat vezetett be Maria Montessori a gyermeknevelési/oktatási intézményekben. Ezek közül ma már nagyon sok alapvető és természetes számunkra pl.: kisméretű bútorok, de vannak, melyek a mai napig kizárólag a Montessori intézmények sajátosságai (pl.: kis szőnyegek, Montessori eszközök).

Maria Montessori pedagógiája a gyermek megfigyelésén alapul. A gyermeket önállóvá, a felnőttektől független személyekké akarja tenni. Ehhez egy olyan környezet kialakítása szükséges, ahol a gyermekek szabadon tevékenykedhetnek és minél kevesebb segítségre legyen szükségük a felnőttek részéről. A megfelelően kialakított környezetben a gyermekeknek lehetősége nyílik a spontán cselekvésre. Csak ilyen környezetben tanulja meg a gyermek saját szükségleteit felismerni, így tudnak a gyermek jellemző vonásai, egyéni jellemzői megnyilvánulni. Ez a szemlélet vezette Montessorit arra, hogy az óvodákba bevezesse a gyermekméretű bútorokat, berendezéseket.

„Véleménye szerint tehát alapfeladat, olyan környezet létrehozása, amely a gyerekeket minél több örömet nyújtó, életkoruknak megfelelő és egyben képességeiket fejlesztő tevékenységre motiválja (B. Méhes Vera).”

Montessori kis, gyermekméretű asztalokat gyártott, melyek ugyanakkor könnyűek is voltak, hogy azokat két kisgyermek könnyedén arrébb tudta tenni. Kis, gyermekméretű mosdókat helyezett el az intézményben. A nagy, zárt, felnőtt méretű szekrények helyett, alacsony, nyitott játékpolcok kerültek a termekbe. Ezeken a polcokon kaptak helyet a didaktikai eszközök, melyeket a gyermekek szabadon, bármikor levehettek a polcról. A szobában egy faállványon kis szőnyegek helyezkednek el. Ezeket a gyermekek szabadon elővehetik, kitekerhetik a földön, hogy a választott játékkal/eszközzel játszanak/tevékenykedjenek. A szőnyeg kiterjedése megmutatja nekik, mekkora helyük van a játékra, segít abban, hogy a játékok ne szóródjanak szét. A többi gyermek számára pedig azt jelzi, hogy az adott játékkal éppen játszik valaki. Természetesen lehet csatlakozni egy már a szőnyegen játszó gyermekhez, többen is játszhatnak egy-egy szőnyegen, ha ez mindenkinek megfelelő így. Általánosságban viszont a csoportos munka a kisiskolás korosztályra jellemző. A 3-6 éves gyermek életkori feladata „önmagát felépíteni”. Montessori színesceruzákat, szerszámokat, háztartási eszközöket helyezett el a polcokon. A falakra a gyermekek szemmagasságában képeket helyezett el (ez is természetesnek tűnik, de sajnos a hagyományos óvodákban a mai napig nagyon magasan vannak a képek, dekorációk). Virágok, szobanövények, kisállatok is kerültek a csoportszobákba, melyeket a gyermekek gondozhattak. A gyermekek házában és később, amelyik Montessori intézményben csak lehetőség volt rá, kis kertet hoztak létre, melyeket a gyermekek maguk műveltek.

A szobákban nem csak didaktikai eszközök, hanem a mindennapi élet eszközei, valódi használati tárgyak: seprűk, rongyok, cipőtisztító kefék stb. álltak a gyermekek rendelkezésére. Ezek a tárgyak olyan tevékenységekre ösztönzik a gyermekeket, melyeknek praktikus céljuk van. Ezekkel a feladatokkal a gyermekek ügyesednek, fejlődik jellemük, türelmük és kitartásuk.

A pedagógusnak kezdetben segítenie kell a gyermeket az eszközválasztásban. Meg kell tanítania annak helyes használatára, arra, hogy az eszközökre, berendezési tárgyakra éppúgy vigyázni kell, mint társaikra. Rövid idő után a gyermek megszokja, megismeri a környezetét és szabadon tevékenykedik abban.

A következőkben konkrétan bemutatom az 5 eszközcsoportot és az azokat alkotó eszközöket, amiket maga Maria Montessori fejlesztett ki.

Forrás:

B.Méhes Vera: Montessori pedagógia rendszere és alkalmazása az óvodában

Maria Montessori: A gyermek felfedezése

You Might Also Like